CLAUZA DE NECONCURENȚĂ. CLAUZE FACULTATIVE ALE CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCĂ. 1000 668 Tudor Barău

Clauza de neconcurenţă

Este reglementată de art. 21-24 din Codul Muncii și este o clază facultativă în contractul individual de muncă.

Această clauză îl obligă pe salariat ca după încetarea contractului să nu presteze, în interesul propriu sau al unui terţ, o activitate care se află în concurenţă cu cea prestată la angajatorul său, în schimbul unei indemnizaţii lunare pe care angajatorul se obligă să o plătească pe toată perioada de neconcurenţă.

Clauza de neconcurenţă îşi produce efectele numai dacă, în cuprinsul contractului individual de muncă sunt prevăzute în mod concret:

– activităţile ce sunt interzise salariatului la data încetării contractului;

– cuantumul indemnizaţiei de neconcurenţă lunare;

– perioada pentru care produce efecte clauza de neconcurenţă;

– terţii în favoarea cărora se interzice prestarea activitaţii, precum şi

– aria geografică unde salariatul poate fi în reală competiţie cu angajatorul.

Indemnizaţia de neconcurenţă lunară datorată salariatului nu este de natură salarială, se negociază şi este de cel puţin 50% din media veniturilor salariale brute ale salariatului din ultimele 6 luni anterioare datei încetării contractului individual de muncă sau, în cazul în care durata contractului individual de muncă a fost mai mică de 6 luni, din media veniturilor salariale brute cuvenite acestuia pe durata contractului.

Indemnizaţia de neconcurenţă reprezintă o cheltuială efectuată de angajator, este deductibilă la calculul profitului impozabil şi se impozitează la persoana fizică beneficiară, potrivit legii.

Conform art. 22 din Codul muncii, clauza de neconcurenţă îşi poate produce efectele pentru o perioadă de maximum 2 ani de la data încetării contractului individual de muncă.

Clauza de neconcurenţă nu poate avea ca efect interzicerea în mod absolut a exercitării profesiei salariatului sau a specializării pe care o deţine.

La sesizarea salariatului sau a Inspectoratului Teritorial de Muncă la care este înregistrat contractul individual de muncă respectiv, instanţa competentă poate diminua efectele clauzei de neconcurenţă.

Efectele acestei clauze se produc după încetarea contractului individual de muncă şi nu în timpul contractului.

AVOCAT TUDOR BARĂU